Farokfoltos díszküllő
Annak idején, valamikor a 80-as évek elején, amikor ez a csodálatos színezetű hal bekerült a hazai akvarista életbe, „burmai géb” néven kezdték forgalmazni. Mint utóbb kiderült, nem géb, de még csak nem is burmai. Származási helye Pápua Új-Guinea trópusi és szubtrópusi területei. Sekély tavakban és lassan áramló patakokban honos.

Egy barátságos afrikai
Az afrikai nagy tavak sügéreiről – csodás színeik mellett – legtöbbször vehemens, viszonylag agresszív viselkedésük jut eszünkbe. Mint mindenhol, itt is van kivétel! Egy igazán „barátságos” szájköltő fajt szeretnék bemutatni. Az első leírást halunkról az Akvárium Magazin húsz évvel ezelőtti számában olvastam először Lukács László tollából. Akkoriban még Haplochromis kribensis „Hard Rock”-ként tisztelhettük, mára sok helyen már Paralabidochromis sauvagei néven találkozhatunk vele.

A Nothobranchius brieni újrafelfedezése
Az afrikai utazások egyik legérdekesebb élménye, hogy olyan emberek között lehet lenni, akik nem felejtették el őseik mítoszait. A kongói Katanga tartomány Luba közösségek köreiben él egy olyan legenda, hogy a halak az esővel hullnak az égből. És ez a legenda valósággá is válik! Ha az emberek valahol egy folyó közelében egy mélyedést készítenek a földben, akkor egy hónappal az esőzések érkezése után, amikorra a mélyedés már egy ideje megtelt vízzel, kis halakat lehet benne találni.

Hegylakók végveszélyben I.
Tequila – egy kicsit másképp, akár így is kezdhettem volna cikkem, hiszen a tequila szó hallatán sokan a mexikói „tüzes vízre” gondolnak, pedig ez a szó a magashegyi fogaspontyféléket ismerő akvaristáknak egészen mást jelent. Kétrészes sorozatunkban hegyvidéki, kevésbé ismert, de sajnos legfőképpen veszélyeztetett elevenszülő fogaspontyfélékről lesz szó.

Santa Maria avagy a „Jámbor szigetek”
Tizenharmadik éve húz ide újra és újra vissza a szívem. Valahol a 25% K és 37% Ny között. Santa Maria – a neve magyarul lehetne akár Nagyboldogaszszony szigete is, az Azori-szigetcsoport kilenc tagjából a keleti csoport déli, és egyben a szigetcsoport legdélebbi szigetének.

Redox-potenciál
A víz egyes paraméterei közül a pH-érték, más néven proton aktivitás jelentőségével és módosításával már számos cikkben foglalkoztunk (a protonok elektromosan pozitív töltéssel rendelkező elemi részecskék). Keveset beszéltünk eddig a másik alapvető paraméter, az elektronaktivitás fogalmáról és hatásairól. Az elektronok elektromosan negatív töltésű elemi részecskék, amelyek az oldat oxido-redukciós tulajdonságait határozzák meg, melyek alapját az elektroncsere képezi. Az oxidáció fogalmát ezért kiterjesztjük és nemcsak oxigénnel való egyesülést, hanem elektron leadást is értünk alatta.

Horoggal díszhalra?
A cím olvastán gondolom többen is rosszallóan megcsóválták a fejüket, mondván, egy igazi akvarista nem okoz fájdalmat szeretett állatainak. A helyzet azonban az, hogy az én esetemben a horgászat előbb vált szenvedélyemmé, mint az akvarizálás, hiszen 2 éves korom óta horgászom, de „csak” 6 éves koromtól foglalkozom az akváriumokkal. Az első akváriumomat is a horgászatnak köszönhetem, mivel a legelső „díszhalaim” szivárványos öklék voltak.

Vieja synspilum
Közép-Amerika Mexikótól Panamáig terül el. Erről a területről a folyók vagy az Atlanti-óceánba, vagy a Csendes-óceánba folynak. Ezek a folyók gyakorlatilag teljesen el vannak szeparálva egymástól egy északnyugatról délkelet felé húzó dó hegylánc által, ily módon mindkét hidrogeográfiai területnek megvan az egymástól eltérő sajátos faunája (állatvilága). Mi most az atlanti területtel foglalkozunk, amely Mexikótól Guatemala északi részén át Belize-ig terül el.

Az afrikai üvegharcsa
A harcsafélék közkedvelt díszhalak az akvarisztikában. Hasonló gondolatokkal kezdtem nagyjából egy évvel ezelőtt az amazonasi törpe bendzsóharcsáról szóló cikkemet, mely elővezetett egy teljes éven át „futó”, dél-amerikai harcsaritkaságokról szóló sorozatot. Viszont mi sem bizonyítja jobban e különleges életmódú és nagy formagazdagságú halak kedveltségét, minthogy ismét felmerült az igény, hogy a Magazin hasábjain egy harcsafaj szerepeljen. Mostani választásunk egy különleges afrikai fajra esett.

Green Terror
Ez a csodálatos színezetű akara igen régi lakója medencéinknek, szinte minden sügértartó akvarista ismeri, széles körben mégsem terjedt el. Ennek oka viszonylag harapós természete. Angolul Green Terror-nak nevezik, és aki már foglalkozott e fajjal, érti miért. Annyit azonban hozzáfűznék, hogy a „nincs agresszív hal, csak kicsi akvárium” megállapítás erre a fajra talán a legjellemzőbb. A kis akváriumok „kannibál vadállata” méltóságteljes és békés császárrá válik, amint akkora medencébe kerül, melynek mérete és elrendezése megfelel igényeinek.

Bejelentkezés a hozzászóláshoz

halőrxxl profilkép
halőrxxl válaszolt #1 10 éve 6 hónapja
....hűs halomba vágtam éppen újabb-de immár nagyobb-coryknak szánt ívató medencéim üvegeit,amikor lassan kiskamasz lányom szólt fel nekem tetőtéri "műhelyembe":"Érkezett az Akvárium Magazin!" Abban a pillanatban elrendeltem a műszak végét magamnak-meg aztán ideje is volt 19.15-kor...
Leszaladtam....kézbe kaptam,óvatosan kinyitottam a védő fóliát-és ismét megérintett az a soha el nem feledhető jó érzés amikor végre kinyithatom.Pontosabban nem is kellett azt kinyitni,mert mintha könyvjelző lenne benne azonnal szétnyílt egy helyen!Azta...hogy lehet hogy én erre nem számítottam,hogy lehet hogy egy olyan hallal találtam szemközt magam melyre oly rég vágyok?Márk "tollából"olvashatok majd egy cikket a tequiláról-hurrá!!Teljesen méltatlanul alig ismeri a honi hobbi a Goodeidae családot,magam is csak az itteni elhivatott társaim útján figyeltem fel rájuk-nonszensz hogy nem keresitek,hihetetlen hogy nem látjátok meg bennük a csodát.:) Csak egy név ütötte meg a szememet a cikkben/C.pygmaeus/,ezért olvastam bele meggondolatlanul...Márk kivégeztél,megsemmisítettél!Szóval szépen elvannak a corykkal-itt dőlt el véglegesen hogy kell nekem ilyen hal!:)
Még nem olvastam a cikkeket-azt csendes magányomban fogom betűről betűre mikor a család már pihen-de örömmel konstatálom hogy más ismerőseim is kitettek magukért!Sőt-van olyan ismerősöm aki egyenesen most debütál egy cikkel,mi mellett nem mehetek el szó nélkül!Májusban a fővárosban jártam édesapám kíséretével,egy igen jó hangulatú kerti főzőcskén,szakmai beszélgetésen sok ismerős részvételével.Hamar kellett hazaindulni/mert a Lada nem szedi oly gyorsan a "lábait"/,de legnagyobb szerencsémre Gyuri barátom még beinvitált igazi csendes helyen lévő nagyvárosi otthonába egy halszemlére.Mit is mondjak...nem vagyok afrikais,de valahogy olyannyira belefészkelte a fejembe magát egy halának neve,hogy a hazavezető úton szinte már kötőszóként használtam a "rokk kribenziszt".Apukám már nem bírta tovább,és számomra váratlanul kicsattant belőle egy oltári nevetés amikor a pihenőben is így kértem egy kávét...Szóval megigéztél György halad nevével,és tanúsíthatom hogy jó gazdája vagy halaidnak!Gratulálok első cikkedhez-ha lesz még téma és mód rá szívesen olvasnálak eztán is!:)
Farokfoltos díszküllő-egyik akvarisztikai könyvemben jó rég felfigyeltem arra hogy elcserélték a képhez tartozó aláírást.Ez volt az első "élményem" velük kapcsolatosan-a másodikat a mostani számban megjelent cikk jelenti számomra.Egészen fantasztikus hal...pár vastag bambuszcső évek óta várja hogy beköltözzenek hozzám is,de mára már annyira "becoryztam",hogy helyet számukra aligha tudnék keríteni.Köszönet a mesternek a cikkért!
Nagy Béla cikkét a legszűkösebb napokra tartalékolom...és a legnagyobb élvezettel fogom a képeket is az utolsó fűszálig végignézegetni páratlan írásában!Emberek-mintha Kittenberger lennék,de nem négylábúakra,hanem hihetetlen kis mocsaras élőhelyeken leledző csodásan színes kis halakra pályáznék!Élmény...tartalékolom!
Útleírás is van-sőt azonnal kettő is.Számomra elérhetetlen helyekre kalauzolnak el az írások-és úgy hiszem egy akvarisztikai magazinnak ez időről-időre egy rendkívül hálás téma is!De odanézzenek már ki mosolyog hűvös angolos eleganciával egy tóparton!A szerző nyáron vendégem volt egy pár órás pecára..igaz a halak nem nagyon aktivizálták magukat,de mi jól kibeszélgettük az élet nagy dolgait a Sajó partján.A kolléga villám reflexekkel megáldott igen szimpatikus horgász is egyben-így egy kicsit sem csodálom hogy ilyen fantasztikus halakat zsákmányolt a messzi Szingapúrban.Gratulálok neki..és el ne áruld melyiket etted meg!:D
De mintha kettőt lapoztam volna-és tényleg!Itt van!!!Ezt vártam én "lélekszakadva",ezt a cikket..redoxpotenciál!Van mit tanulnom,és van mit megértenem...Szita tanár úrnak mélységes tiszteletem,nem csak daliás termete miatt nézhetünk föl rá.Köszönöm uram-taníts minket a részletekre,okíts a sokunk számára rejtélyes vízkémiára!Minden cikket meg kell tanulnom,mindent el kell olvasnom ami tőled származik-egyszóval nagyon szépen köszönöm ezt is!
Van még aztán cikk a magazinban....örülök hogy Tunner Zoltán ismét írt,sőt kifejezetten örülök hogy a képek szerzői közt ismerős névre bukkantam:Bakos Péter gratulálok!Egészen érdekes amit a németből fordított "betétben" olvashatunk a marhaszívvel kapcsolatosan-azonban az érdeklődőknek el kell olvasniuk,nem lövöm le a poént!:)
Márk ráduplázott még egy harcsás cikkel,és utána jött a meglepetés:valóban egészen sügéresre sikeredett ez a magazin,az utolsó cikkbe azonban beleolvastam pár mondat erejéig.Valahogy olyan...olyan ismerősek ezek a szófordulatok!A szerzőhöz lapoztam-na itt a magyarázat:Kasi Mátyás,ez szuper!Valaha igen szívesen olvastalak-nem változik szerencsére a stílusod.Gratulálok-méltó visszatérésed ez e cikkel,és ezzel a szép amerikai sügérrel!
Hmm...nem ennyi amit tudnék mondani,de ennyiből is nyilvánvaló mennyire örülök hogy ismét újabb magazinnal gazdagodtunk.Az elkövetkező napokban bizonyára még az impresszumot is átolvasom,hiszen semmi sem fontosabb most számomra:élvezettel olvasni titeket,és képzeletbeli utazásra indulni cikkeitek nyomán.
Köszönöm mindenkinek...köszönök mindent!
T.:Gábor
karancsalja66 válaszolt #2 10 éve 6 hónapja
Jövőhéten otthon leszek és akkor elolvasom.